Een half jaar na Brexit

12-07-2021

Op 30 december 2020 om klokslag middernacht verbrak het Verenigd Koninkrijk officieel zijn lidmaatschap tot de Europese Unie. De Brexit, met terugtrekking uit de Europese douane-unie en Interne markt, was een feit. Per 1 januari werden nieuwe regels ingevoerd omtrent grenscontroles en de handel in goederen. Wat volgde waren beelden van verkeerschaos en gestrande vrachtwagenchauffeurs aan de havens. Welke impact ondervond Distrilog Group? Een korte evaluatie.

2106 DISTRILOG Brexit illustratie

Douaneformaliteiten bij import

Binnen Distrilog is de ‘British Exit’ voelbaar op de importafdeling van onze expeditie, verantwoordelijk voor het containertransport. Deze afdeling ontfermt zich voor diverse klanten over de administratieve afhandeling van hun import afkomstig uit derde landen – dit zijn landen die geen deel uitmaken van de EU – waaronder sinds 1 januari ook het Verenigd Koninkrijk behoort.

Goederen met oorsprong in het Verenigd Koninkrijk dienen te blijven voldoen aan de Europese wet- en regelgeving. Voor product- en voedselveiligheid, moeten ze echter ook vergezeld te zijn van de nodige douanedocumentatie. Deze documenten worden bij aankomst voorgelegd, behandeld en ingeklaard zodat de goederen in status ‘vrij verkeer’ worden gebracht. Vóór de Brexit werden er geen douaneformaliteiten uitgevoerd bij de import van goederen uit het Verenigd Koninkrijk. Het behoorde toen immers nog tot de Europese Unie.

Deze wijziging heeft in ieder geval niet voor minder werk gezorgd, integendeel. Tot vertragingen heeft de Brexit echter niet geleid bij Distrilog Group. “Concrete richtlijnen en een goede communicatie met de betrokken klanten, zorgen ervoor dat de inkomende documenten vlot worden behandeld en vrijgegeven. Dit in combinatie met een tijdige reservatie van een slot door de transporteur, maakt het mogelijk om extra wachttijd te vermijden”, aldus Patrick Van Berckelaer, verantwoordelijke van onze expeditieafdeling.

Wachttijden bij export

Voor de activiteiten op onze site aan het Kluizendok in Gent (Evergem) is de impact van de Brexit ook merkbaar. Op deze locatie worden onder andere de zendingen van BP-Castrol voor het Verenigd Koninkrijk klaargemaakt en geladen. Volgens site manager Ann Buyl zijn vooral de wachttijden bij het externe douanekantoor vervelend: “Deze wachttijd is gemiddeld 1,5 tot 2 uur, maar kan uitzonderlijk oplopen tot 4 uur. Bovendien sluit het kantoor om 18u. We moeten er dus voor zorgen dat alle zendingen ’s ochtends klaar staan zodat ze meteen geladen kunnen worden, waarna we de douaneformulieren pas kunnen opvragen.”

Een andere aanpassing is dat de goederen naar het Verenigd Koninkrijk nu getransporteerd moeten worden op gefumigeerde palletten. “Deze palletten zijn speciaal voorbehandeld om schadelijke organismen in het hout tegen te gaan”, aldus Buyl. Dit dient ook aangegeven te worden in de douanedocumentatie.

Hoewel de Brexit enkele aanpassingen en extra administratie met zich meebracht, stellen we vast dat de impact voor Distrilog Group en zijn klanten beperkt bleef dankzij de inzet en het aanpassingsvermogen van onze medewerkers en organisatie. Ook de uitstekende communicatie met de betrokken klanten droeg bij aan een vlotte overgang.

Contacteer ons team voor een samenwerking of oplossing op maat

Bij Distrilog Group houden we graag rekening met de wensen en noden van de klant, daarom zoeken we graag mee naar de beste oplossing. Benieuwd naar de mogelijkheden? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Contacteer ons